Opakowania ekologiczne – jak wybrać najlepsze?

Pakowanie produktów to nie tylko sposób na zabezpieczenie towaru przed uszkodzeniem. Odpowiednio dobrane opakowania to również ważny komunikat, który Twoja marka przekazuje klientowi i rynkowi. W ostatnich latach jedną z istotnych wartości stała się ochrona środowiska naturalnego – a w efekcie opakowania ekologiczne zyskują na popularności. Zobacz, dlaczego warto je wprowadzić i jak to zrobić.


Opakowania ekologiczne – czyli jakie?


Co kryje się pod określeniem „opakowanie ekologiczne”? Jakie kryteria muszą spełnić torby, pudełka i inne rodzaje opakowań, aby móc je wpisać do tej kategorii? Nie jest ona ściśle uregulowana w przepisach prawa, są jednak pewne wytyczne, które pozwalają uwzględnić produkt w tej grupie.

Kryteria, które powinny spełniać torby ekologiczne i inne opakowania przyjazne środowisku, są związane przede wszystkim z materiałami wykonania. Najlepiej, jeśli:

  • wykazują jak najmniejszy wpływ na środowisko od etapu produkcji po utylizację,
  • nadają się do recyklingu, czyli mogą zostać ponownie wykorzystane,
  • są odnawialne lub biodegradowalne,
  • powstają w procesach zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Surowce do wytwarzania opakowań ekologicznych – najlepsze rodzaje


W kategorię opakowań ekologicznych wpisują się przede wszystkim produkty wykonane z papieru lub tektury oraz włókien roślinnych, np. bawełny. Z tych materiałów powstają ekologiczne torby papierowe, pudełka czy opakowania tekstylne. Dużą popularnością cieszą się również dodatki ekologiczne, takie jak tasiemki.


Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na typ surowca, lecz także na sposób jego pozyskiwania i przetwarzania. Te najbardziej ekologiczne to:

  • papier i tektura pochodzące z recyklingu – opakowania, które powstają w takim procesie, pozwalają oszczędzać naturalne zasoby i ograniczyć wycinkę lasów. Warto pamiętać, że przetworzenie 1 tony makulatury oznacza uratowanie 17 drzew;
  • opakowania FSC® – ten certyfikat potwierdza, że papier wykorzystany do ich wykonania powstał z drewna pozyskanego i wyprodukowanego w sposób odpowiedzialny i zgodny z zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej;
  • torby i woreczki z naturalnej bawełny, która również powstaje w duchu zrównoważonego rozwoju.

Kiedy opakowania ekologiczne to dobry wybór dla biznesu?


Zastanawiasz się, czy wprowadzenie ekologicznych opakowań będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy? To opcja, która znajduje coraz większe grono zwolenników – zwłaszcza gdy odbiorcą końcowym produktu jest konsument. Poza tym można je również wykorzystać w komunikacji B2B.


Wprowadzenie opakowań ekologicznych niesie za sobą wiele zalet:

  • pomaga wzmocnić wizerunek firmy jako odpowiedzialnej środowiskowo i społecznie – to wartości, które są cenione w bardzo wielu branżach;
  • ułatwi podkreślenie naturalności oferowanych produktów – dlatego na pudełka czy torby ekologiczne decydują się np. wytwórcy kosmetyków ekologicznych, organicznej żywności czy odzieży powstającej w duchu zero waste;
  • wzbogaci unboxing experience klienta – w szczególności, gdy sprzedaż jest prowadzona online. Zastosowanie opakowań i dodatków ekologicznych udowadnia, że sklep podchodzi odpowiedzialnie do globalnych wyzwań klimatycznych.


Warto również zwrócić uwagę na aspekty biznesowe związane z komunikacją z rynkiem – potencjalnymi inwestorami, instytucjami finansowymi czy administracją. Obecnie coraz ważniejszą rolę dla przedsiębiorstw odgrywa polityka ESG, której ważnym elementem jest odpowiedzialność środowiskowa. Wprowadzenie opakowań ekologicznych może być jednym ze sposobów na realizację tych wymogów.

Ekskluzywne opakowania ekologiczne – czy to w ogóle możliwe?


Jakie jest Twoje wyobrażenie o opakowaniach ekologicznych? Czy gdy o nich myślisz, w Twojej głowie pojawia się obraz niezbyt estetycznego, poszarzałego i „smutnego” papieru? Taka wizja może zniechęcać do wprowadzenia tego rozwiązania. Musisz jednak wiedzieć, że na nowoczesnym rynku opakowań ekologicznych znajdziesz również pudełka, torby i dodatki do opakowań, które jednocześnie wpisują się w kategorię premium.


Chociaż te dwa światy wydają się sobie odległe, to w Catipack udowadniamy, że da się je pogodzić. Droga do sukcesu prowadzi poprzez spełnienie 3 poniższych zasad:

  • uważne selekcjonowanie materiałów – zarówno pod kątem ich przyjazności środowisku, jak i jakości. Dodatkowo doradcy Catipack dobierają odpowiednią gramaturę papieru, która sprawi, że torba ekologiczna będzie solidniejsza, stabilniejsza i sprawdzi się do ponownego użytku;
  • przemyślany projekt opakowania – dbamy o to, aby odpowiadał on pod względem rozmiaru, kształtu i designu stylowi i wartościom marki. Szczególnie ważny jest dobór odpowiednich nadruków czy uszlachetnień materiału;
  • dopasowanie odpowiednich dodatków – proponujemy np. dodanie tasiemek ekologicznych, plomb zabezpieczających czy wypełnień, które elegancko się prezentują, a jednocześnie spełniają wymogi środowiskowe.


Jeżeli tworzeniu opakowań ekologicznych towarzyszy właśnie taka filozofia, to efekty mogą być spektakularne. Dzięki temu umieszczane w nich produkty zyskują godną oprawę, która jednocześnie dodaje im ekskluzywności. Jest to szczególnie ważne, gdy mowa o towarach limitowanych lub z grupy premium – albo aspirujących do tej kategorii.


Jeżeli więc szukasz toreb lub pudełek ekologicznych, koniecznie zobacz nasze realizacje. Przekonaj się, że dbałość o środowisko wcale nie musi oznaczać kompromisów w kwestii jakości czy designu.

Ekologiczne torby czy pudełka – jak wybrać najlepszą opcję?


Już wiesz, że opakowania ekologiczne mogą być dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu. Do wyboru odpowiedniego wariantu warto podejść pragmatycznie, ale z uwzględnieniem celów marketingowych i komunikacyjnych.


W praktyce oznacza to, że musisz sobie odpowiedzieć na następujące pytania:

  • W jaki sposób zamierzasz prowadzić sprzedaż produktów? Czy pakowanie będzie następować przy bezpośrednim kontakcie z klientem w showroomie lub salonie? A może dystrybucja będzie prowadzona w ramach e-commerce?
  • Jakie towary mają trafić do opakowań ekologicznych? Zwróć uwagę na ich rodzaj oraz gabaryty i wagę.
  • Jaki nakład opakowań będzie Ci potrzebny na start? Dobra wiadomość jest taka, że w Catipack są realizowane również mniejsze zamówienia, np. papierowe torby ekologiczne zamówisz nawet w ilości 500 szt.



W jakich przypadkach sprawdzają się poszczególne typy opakowań? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Torby ekologiczne z papieru – idealny wybór do sprzedaży stacjonarnej


Papierowe torby ekologiczne sprawdzą się do pakowania różnego rodzaju towarów. Będą dobrym wyborem przy sprzedaży m.in.:

  • odzieży,
  • kosmetyków,
  • obuwia,
  • biżuterii,
  • zegarków,
  • akcesoriów elektronicznych,
  • książek,
  • produktów spożywczych.


Ze względu na to, że mają dobrze dobrane uchwyty do zakupionego towaru, ułatwiają klientowi wygodne przenoszenie produktów. Co więcej, sprawdzą się doskonale w późniejszym okresie jako torby zakupowe.


Taki typ opakowania ekologicznego może być dobrym rozwiązaniem np. dla:

  • sklepów z odzieżą premium,
  • salonów obuwia wykonanego z naturalnej skóry,
  • sklepów z żywnością ekologiczną,
  • restauracji, które działają w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju przy pakowaniu jedzenia na wynos lub realizacji usług cateringowych.


Aby torba ekologiczna nabrała elegancji, powinna:

  • powstać z wysokiej jakości papieru ekologicznego – w Catipack jest dostępnych aż 80 rodzajów o zróżnicowanej gramaturze czy gładkości, a każdy z nich można uszlachetnić na 2 sposoby;
  • mieć ekologiczny uchwyt – może być on również wykonany z papieru (np. odpowiednio skręconej grubej tektury ekologicznej) albo z naturalnego włókna. Catipack oferuje aż 10 opcji;
  • posiadać nadruk z logo firmy i ewentualnie dodatkową treścią – aby opakowanie nabrało charakteru premium, warto postawić na minimalizm. Jeżeli Twój logotyp ma wyrazisty kolor, możesz rozważyć nadrukowanie go w mniejszym rozmiarze, by współgrał z naturalną barwą papieru.


Pamiętaj! W Catipack torby ekologiczne są produkowane na indywidualne zamówienie. Oznacza to, że możesz dobrać ich rozmiar oraz inne parametry do własnych potrzeb.

Pudełka ekologiczne – pomysł dla e-commerce i nie tylko


Opakowania e-commerce muszą wywrzeć wyjątkowe wrażenie na kliencie końcowym. Jednak ich kształt oraz solidność wykonania są kluczowe dla bezpieczeństwa transportu i sprawnej realizacji procesów logistycznych. Dlatego w e-sprzedaży najlepiej sprawdzą się pudełka ekologiczne. Będą one łatwe do przewiezienia, a przy okazji zabezpieczą towar przed uszkodzeniem w drodze do klienta.


Z materiału ekologicznego może powstać każdy kształt i rozmiar pudełka. W wariancie najbardziej przyjaznym środowisku możesz zamówić np.:

  • tradycyjne pudełka wysyłkowe – odporne na wgniecenia i wzbogacone o dodatkowe elementy wykończenia dostosowane do potrzeb e-commerce, np. zamek błyskawiczny, perforację, taśmę ułatwiającą zamknięcie czy dokonanie zwrotu;
  • pudełka wysyłkowe premium – przeznaczone dla najbardziej wymagających klientów, którym zależy na oryginalnym przekazie w luksusowym wydaniu; gwarantują je kaszerowanie, uszlachetnienia lub nadruk HS;
  • standardowe pudełka reklamowe – z wieczkiem lub zamykane. Wykorzystanie tego rozwiązania może też podkreślić ekskluzywność towaru.


Uwaga! Przy pakowaniu towarów do wysyłki warto zastosować dodatkowe zabezpieczenia. Ekologiczne mogą być także wypełnienia do pudełek, które mogą powstać np. z papieru FSC® lub recyklingowanego. To rozsądna alternatywa dla wypełniaczy z tworzyw sztucznych.


Dopełnieniem opakowania mogą być taśmy ekologiczne. Te, które oferujemy, powstają z papieru z recyklingu. Są samoprzylepne i pozwolą skutecznie zamknąć pudełko oraz zabezpieczyć je na czas dostawy. Ponadto subtelny nadruk z logotypem marki pomoże wzmocnić jej rozpoznawalność.

Torby bawełniane klasyczne – wyższy wymiar doświadczenia zakupowego


Torba bawełniana jako opakowanie reklamowe w duchu ekologii? Zdecydowanie tak! I to z kilku powodów.


Przede wszystkim to akcesorium może być ponownie wykorzystywane. Już sam ten fakt czyni je przyjaznym środowisku. Ekologiczne torby bawełniane powstają z bawełny organicznej lub z recyklingu. Ponadto bawełna jest naturalnym materiałem, przyjaznym w dotyku i modnym, a jednocześnie komunikuje szacunek marki wobec natury. Trwały nadruk podkreśli wyjątkowość produktu i będzie idealnym nośnikiem reklamowym.


Zatem kiedy je wykorzystać? W naszej ocenie bawełniane torby będą idealne przy sprzedaży stacjonarnej produktów premium. Ten rodzaj opakowania:

  • zapewni dodatkowe zabezpieczenie produktów – także tych nieco cięższych, co stanowi dużą przewagę nad torbą papierową,
  • ułatwi klientowi przeniesienie towarów,
  • stanie się dodatkowym nośnikiem reklamowym, który wzmocni branding Twojej marki – klienci chętniej wykorzystują torby z bawełny na co dzień.


Na szczególną uwagę zasługują woreczki tekstylne – mogą one zastąpić opakowanie foliowe stosowane do zabezpieczenia produktów wrażliwych na zarysowania. Warto w nie zapakować np. biżuterię, zegarek czy drobne dekoracje.

Dobierz z nami opakowania ekologiczne, które wzbogacą unboxing experience


W opakowaniach ekologicznych drzemie ogromny potencjał. Można je wykorzystać, gdy zależy Ci zarówno na ochronie środowiska, jak i na zapewnieniu klientowi unikalnych wrażeń przy otwieraniu produktów.


Szukasz pudełek, toreb lub innych elementów, które wpiszą się w ten trend? Skontaktuj się z ekspertami z Catipack. Nasi specjaliści zapoznają się z Twoim modelem biznesowym oraz strategią komunikacji, a także ze specyfiką produktów wymagających opakowania. Na podstawie tych informacji zaproponujemy i zaprojektujemy od podstaw pudełka, torby i inne akcesoria, które pozwolą Ci osiągnąć wyjątkowość w zgodzie z ekologią.


Zadzwoń lub napisz do nas i opowiedz nam o swoich oczekiwaniach. Podczas konsultacji zaprezentujemy, jak eleganckie mogą być opakowania ekologiczne. Dobierzmy te, które będą idealną oprawą dla Twoich produktów. Zapraszamy!

Sprawdź, co możemy zrobić dla Ciebie