Jak opakowania wpływają na postrzeganie produktu premium?

Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie i dotyczy to nie tylko relacji międzyludzkich, ale również kontaktu z produktem. Atrakcyjne opakowanie determinuje postrzeganie zarówno samego produktu, jak i marki. Czasy, kiedy opakowanie grało rolę drugoplanową, minęły bezpowrotnie. Czym powinno się charakteryzować, aby już na pierwszy rzut oka pozycjonowało produkt na odpowiednio wysokim poziomie i budziło jednoznacznie pozytywne skojarzenia? W jakim stopniu luksusowe opakowania wpływają na decyzje zakupowe wymagających Klientów?


Co kryje się pod pojęciem premium?


Aby zrozumieć lepiej rolę ekskluzywnych opakowań w kreowaniu świadomego wizerunku marki, warto zastanowić się chwilę, co właściwie definiuje produkt lub markę premium. Jakie czynniki decydują o tym, że są odbierane jako ekskluzywne i stają się często synonimem luksusu? Perfekcyjne wykonanie i odpowiednio wysoka cena, czy może wyjątkowy design i limitowany dostęp?


Marką premium określa się wysokiej klasy produkty skoncentrowane przede wszystkim na jak najwyższej jakości*. Słowo premium oznacza coś, co ma większą wartość niż inne produkty z tej samej kategorii. W konsekwencji jednym z najważniejszych wyróżników jest wyższa cena.


Istotną częścią całego doświadczenia związanego z zakupem i użytkowaniem jest wrażenie obcowania z czymś wyjątkowym. Unikalne cechy produktowe w połączeniu z interesującym designem i ekskluzywnym opakowaniem sprawiają, że produkty marek premium i zyskują na popularności. W niektórych przypadkach stają się wręcz kultowe. Cena nie odgrywa wówczas kluczowej roli. 


Jedną z istotnych kwestii wpływających na zainteresowanie produktami premium jest ekologia. Konsumenci zwracają coraz częściej uwagę nie tylko na najwyższą jakość opakowanie produktu, ale również na aspekty ekologiczne i etyczne. Działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego oraz wsparcie inicjatyw służących szczytnym celom stają się ważną częścią strategii marketingowej i sprzyjają wzmocnieniu pozytywnego wizerunku każdej marki premium.


Najważniejsze cechy opakowania premium


Marki z segmentu premium przywiązują dużą 
wagę do detali. Każdy element – począwszy od samego opakowania, a skończywszy na dodatkach typu tasiemka czy bibułka, musi komunikować określone wartości; kojarzyć się z luksusem i korzyściami wykraczającymi poza właściwości stricte użytkowe.


Pierwszy kontakt z produktem zaczyna się zazwyczaj od opakowania. Klient powinien czuć, że trzyma w dłoniach coś wyjątkowego. Rozpakowywanie powinno być swego rodzaju doznaniem, a nie tylko zwykłą czynnością. Ekskluzywne opakowanie musi oddziaływać na zmysły i wywoływać pożądane, jednoznacznie pozytywne doznania. Elegancki, przyjemny w dotyku materiał, oryginalny uchwyt, niestandardowe wykończenia oraz najwyższej jakości uszlachetnienia – to elementy, które pomagają zbudować silne, emocjonalne połączenie między konsumentem a marką. W przypadku edycji limitowanych, dostępnych w określonej liczbie egzemplarzy, opakowanie staje się często obiektem pożądanym przez kolekcjonerów. 


Uszlachetnienia odgrywają szczególną rolę w postrzeganiu produktu premium. Mają kluczowy wpływ na estetykę, funkcjonalność i trwałość opakowania. Pomagają wyróżnić się na tle innych marek premium z tej samej branży, a tym samym zwiększyć sprzedaż i zbudować trwałą grupę oddanych i lojalnych konsumentów. 


Dobrze zaprojektowane i elegancko wykończone opakowanie pełni funkcję nie tylko ochronną, ale przede wszystkim wizerunkową. Podkreśla ekskluzywność i wyjątkowość produktu, komunikuje prestiż marki, wzbudza pożądanie i zachęca do zakupu. Niejednokrotnie staje się obiektem pożądania nowych Klientów, a co za tym idzie, wzmacnia sprzedaż. Co więcej, dobrze zaprojektowana i luksusowa torba papierowa potrafi być wystawiona w sklepach internetowych za wielokrotność jej wartości, a mimo to znika błyskawicznie.

Wybór producenta i detale, które robią różnicę


Niewyróżniające się niczym szczególnym, źle dobrane opakowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku, tym bardziej w sytuacji, gdy ma służyć sprzedaży produktu ekskluzywnego – przeznaczonego dla wyjątkowo wymagających odbiorców. Jego jakość musi iść w parze z jakością i estetyką opakowania. Pierwsze wrażenie ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe, dlatego jedną z kluczowych decyzji marketingowych powinien być wybór takiego producenta, który stanie na wysokości zadania i zapewni odpowiednio uszlachetnione i wyróżniające się estetycznie opakowanie spełniające najważniejsze kryteria.


W produkcji atrakcyjnych opakowań dla sektora premium istotną rolę odgrywają nie tylko nowoczesne technologie, ale również zróżnicowane materiały uszlachetniające oraz dodatki, takie jak np. tasiemki z logo czy ozdobne wstążki. W efekcie rozpakowywanie staje się swego rodzaju doznaniem nadającym produktowi innego wymiaru. Zaczynając od torebki, przez bibułkę, pudełko, tasiemkę aż po sam produkt końcowy stopniowo wzmacniany jest pozytywny efekt zakupowy.


Liczy się również sposób otwierania i zamykania opakowań. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się pudełka na magnes oraz pudełka z szufladką, które zyskują zazwyczaj drugie życie i są wykorzystywane do przechowywania zróżnicowanych drobiazgów – biżuterii, materiałów biurowych czy też kolekcjonerskich. 


Warto również pamiętać, że konsument, który otrzyma produkt w eleganckim, personalizowanym opakowaniu, chętniej podzieli się swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych. To jedna z najtańszych, a zarazem najskuteczniejszych form reklamy o znacznych zasięgach.

Czy ekologiczne opakowanie może mieć jakość premium?


To pytanie, które zadaje sobie wiele firm poszukujących opakowania, które byłoby nie tylko luksusowe, ale również przyjazne dla środowiska i zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Luksusowe marki dbające o wizerunek świadomej i odpowiedzialnej firmy wybierają coraz częściej opakowania, które idą w parze z wartościami ekologicznymi i troską o przyszłość naszej planety. 


Wysokiej jakości papierowe opakowania wykonane z materiałów z recyklingu można uszlachetnić i wykończyć tak, aby pozostały w pełni ekologiczne, a jednocześnie spełniały standardy premium i pasowały idealnie do charakteru produktów z wyższej półki. Mimo że wszelkie uszlachetnienia, wzmocnienia i zdobienia są wykonane wówczas z materiałów bezpiecznych dla środowiska, ekologiczne torby i pudełka prezentują się elegancko i zachowują wszystkie cechy opakowania premium


Marki, którym zależy szczególnie na promowaniu proekologicznych wartości, mogą wykorzystać w swojej strategii promocyjnej aspekt edukacyjny, informując swoich konsumentów o korzyściach wynikających z wyboru luksusowego produktu w przyjaznym dla środowiska opakowaniu. Ważne, aby zamówione opakowania były wyprodukowane przez firmę, która posiada odpowiednie certyfikaty. Z punktu widzenia ekologii jednym z najważniejszych jest certyfikat FSC®, który gwarantuje, że przy produkcji nie naruszono naturalnych zasobów leśnych, a cały łańcuch dostaw zarządzany jest w zrównoważony i odpowiedzialny sposób. 


Biorąc pod uwagę fakt, że zdecydowana większość konsumentów kupujących produkty premium jest w stanie zapłacić więcej za opakowanie premium, warto z pewnością rozważyć, czy tego typu inwestycja nie powinna stać się jednym z priorytetów strategii marketingowej. Minimalistyczne, dość surowe, a jednocześnie eleganckie i, co najważniejsze, przyjazne dla planety opakowania dla produktów luksusowych wpisują się doskonale zarówno w działania na rzecz ochrony środowiska, jak i nowoczesne trendy.


*-Encyklopedia Zarządzania

Sprawdź, co możemy zrobić dla Ciebie