Opakowania produktowe i reklamowe – porównanie materiałów naturalnych i syntetycznych
Wybór opakowań to jedna z najważniejszych decyzji każdej firmy sprzedającej produkty wymagające odpowiedniej oprawy. Wśród wielu dostępnych opcji znajdują się opakowania wykonane zarówno z materiałów naturalnych, jak i syntetycznych, które różnią się właściwościami oraz możliwościami personalizacji.
Wpływ materiału opakowania na percepcję produktu
Materiał, z którego wykonano opakowanie, odgrywa istotną rolę w budowaniu wizerunku marki. Specyficzne cechy materiałowe decydują nie tylko o kwestiach funkcjonalnych, ale również estetycznych i mają duży wpływ na to, jak odbierany jest produkt. Rola opakowania zmieniła się na przestrzeni lat znacząco. Aspekty wizualne i wrażenia dotykowe stają się coraz ważniejszym elementem doświadczenia zakupowego.
W przypadku marek z segmentu premium, miarodajnym czynnikiem wartości marketingowej opakowania są emocje, które wywołuje. Luksusowe opakowanie jest swego rodzaju obietnicą, że w środku znajduje się coś wyjątkowego. Wybór materiału na opakowania powinien być dopasowany zarówno do charakteru marki, jak i samego produktu. Dobrze, jeśli będzie również przyjazny dla środowiska.
Opakowania z papieru, tektury falistej i kartonu
Jednym z najczęściej wybieranych rodzajów opakowań są torby papierowe oraz pudełka premium wykonane z tektury litej. Ich rosnąca popularność wynika przede wszystkim z czynników funkcjonalnych i ekologicznego charakteru. Dla firm, które nie pozostają obojętne na negatywny wpływ człowieka na środowisko, biodegradowalność jest jednym z najważniejszych atutów papierowych opakowań, a inwestycja w biodegradowalne opakowania ekologiczne ma istotny wpływ na postrzeganie firmy. Klienci, dla których działania proekologiczne stanowią istotną wartość, wybierają chętniej produkty w opakowaniach eco-friendly. W porównaniu z opakowaniami z tworzyw sztucznych rozkładają się w krótkim czasie i są łatwo przetwarzane. Opakowania z certyfikatem FSC® stanowią gwarancję, że surowiec do produkcji papieru został pozyskany w sposób zrównoważony, bez negatywnego wpływu na zasoby naturalne i strukturę lasów.
Papierowe torby i pudełka tekturowe kaszerowane mogą mieć różną gramaturę i wykończenia, co ułatwia ich personalizację oraz dostosowanie do firmowej identyfikacji wizualnej. Klienci Catipack mogą wybierać spośród 600 rodzajów papieru, 70 uchwytów i 50 uszlachetnień, co pozwala na stworzenie oryginalnego opakowania dostosowanego do konkretnych potrzeb.
Opakowania z tworzyw sztucznych
Opakowania z tworzyw sztucznych mają nad papierowymi jedną zasadniczą przewagę – są bardziej odporne na wilgoć i tłuszcze. Jednakże tracą na popularności ze względu na negatywny wpływ na środowisko. Ich produkcja zużywa wiele energii, a powstający w trakcie rozkładu mikroplastik wpływa negatywnie na zdrowie ludzi i zwierząt.
Dla przykładu – papier do produkcji opakowań rozkłada się od kilku tygodni do kilku miesięcy. Plastik rozkłada się do 400 lat, a plastikowe butelki PET nawet 1000 lat. Wniosek jest prosty. Dlatego Catipack promuje zamianę toreb plastikowych na torby papierowe standard.
Klienci preferują opakowania eco-friendly, przy jednoczesnym utrzymaniu ich wytrzymałości, jakości i estetyki. To jeden z głównych powodów decydujących o tym, że opakowania ekologiczne stają się w niektórych branżach standardem, tym bardziej gdy mają służyć produktom kojarzącym się ze zdrowym stylem życia.
Torby bawełniane i opakowania tekstylne
Klasyczne torby bawełniane oraz opakowania z naturalnych materiałów to idealna propozycja dla firm, które poszukują funkcjonalnych, trwałych i ekologicznych rozwiązań promocyjnych. Jednocześnie przyczyniają się do zmniejszenia ilości jednorazowych reklamówek. Wpływa to pozytywnie na postrzeganie firmy jako świadomej i odpowiedzialnej. Solidnie wykonane torby z naturalnej bawełny wytrzymują duże obciążenia, są odporne na rozdarcia i, co najważniejsze, mogą być wykorzystywane wielokrotnie, co z punktu widzenia użytkownika czyni je atrakcyjnym wyborem. Torby z ciekawymi motywami graficznymi, hasłami i logo znanych marek, są od lat modnym, a przy okazji funkcjonalnym dodatkiem do codziennych stylizacji. Modele wykończone według indywidualnych preferencji zaskakują często wyjątkowo ciekawą estetyką.
Bawełna jest surowcem pochodzenia naturalnego. W porównaniu z opakowaniami z tworzyw sztucznych rozkłada się w szybkim tempie – w zależności od warunków od kilku miesięcy do 2 lat. W związku z tym, że są opakowaniami wielorazowego użytku, trafiają do śmietnika stosunkowo rzadko. Mimo że ich produkcja jest znacznie droższa od jednorazowych reklamówek, w dłuższej perspektywie czasowej generują wymierne oszczędności.
Rodzaj materiału a opakowania premium
Biorąc pod uwagę fakt, że aspekty estetyczne i wizualne są ważną częścią skutecznej strategii sprzedażowej, coraz więcej firm wymaga od opakowań jakości premium – najlepszych materiałów, staranności wykonania i doskonałej funkcjonalności. Na ekskluzywne opakowania decydują się więc nie tylko marki luksusowe, ale wszystkie firmy, którym zależy na eleganckim wizerunku oraz unikalnym doświadczeniu zakupowym. Unboxing, czyli rozpakowanie to moment, który decyduje o nawiązaniu z marką szczególnej relacji. Jeśli pierwsze wrażenie jest dobre, a pojawiające się emocje jednoznacznie pozytywne, konsument podzieli się chętnie swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych, zapewniając tym samym darmową reklamę o znacznym zasięgu. Nie bez znaczenia jest jednak materiał, z którego wyprodukowano opakowanie.
Opakowania przyszłości
Branża opakowań premium zmienia się dynamiczne, dostosowując się nieustannie do obowiązujących trendów i preferencji konsumentów. Koniecznością staje się inwestycja w najnowsze technologie. Najnowsze unijne regulacje i dyrektywy zaostrzają wymagania dotyczące recyklingu. Opakowania ekologiczne wyprodukowane z materiałów biodegradowalnych będą odgrywać coraz ważniejszą rolę, a fundamentem branży stanie się papier.
Stopniowy wzrost popularności opakowań ekologicznych wynika nie tylko z coraz bardziej wymagających przepisów UE, ale również ze wzrostu świadomości konsumentów. Badania dotyczące aktualnych wyzwań i kierunków rozwoju branży opakowań potwierdzają, że dla konsumentów coraz większe znaczenie zaczyna mieć to, czy opakowania produktów zostały wykonane z ekologicznych opakowań.*. Rosnąca z roku na rok grupa świadomych konsumentów zwraca coraz częściej uwagę na oznaczenia opakowań. Nie dziwi więc fakt, że opakowania z certyfikatem FSC® lub piktogramem zielonego punktu mają istotny wpływ na decyzje zakupowe. Inwestycja w opakowania eco-friendly staje się jednym z najważniejszych priorytetów większości marek premium.
*- Badania Instytutu Keralla Research 2024 - „Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju”
Sprawdź, co możemy zrobić dla Ciebie