Ekologiczne opakowania – dlaczego warto je uwzględnić w firmowej strategii marketingowej

Aspekty ekologiczne stały się jednym z kluczowych czynników kształtujących sektor B2B. Świadomi klienci oczekują odpowiedzialnego podejścia do wszystkich etapów wprowadzania produktu na rynek i zwracają coraz większą uwagę nie tylko na jego jakość, ale również rodzaj opakowania. Jeśli jest ekologiczne, wzbudza większe zaufanie, co przekłada się na szereg korzyści zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie czasowej. Czym charakteryzują się opakowania ekologiczne? Dlaczego warto je uwzględnić w firmowej strategii marketingowej? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze, aby mieć pewność, że są naprawdę ekologiczne?

Najważniejsze cechy ekologicznych opakowań

Mimo że opakowania ekologiczne wydają się czymś oczywistym, warto wiedzieć, jak odróżnić je od innych opakowań, które z „zielonymi” opakowaniami mają niewiele wspólnego. 

Ekologiczne opakowania muszą spełniać szereg restrykcyjnych kryteriów wynikających z aktualnych dyrektyw Unii Europejskiej. Podstawowy wymóg to jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Powinny być więc wyprodukowane z materiałów biodegradowalnych, odnawialnych lub nadających się do recyklingu. Negatywny wpływ na środowisko musi być maksymalnie ograniczony zarówno na etapie produkcji, po wprowadzeniu opakowań na rynek, jak i po ich zużyciu. 

Najpopularniejsze materiały wykorzystywane do produkcji ekologicznych opakowań to papier ekologiczny oraz karton, które są produkowane zarówno z surowców naturalnych, jak i wtórnych, pochodzących z recyklingu. Cały proces produkcji kartonowych i papierowych opakowań jest w porównaniu z innymi opakowaniami mniej energochłonny, co przekłada się na niższy ślad węglowy. Tego typu zużyte opakowania mogą zostać w pełni przetworzone i wykorzystane do produkcji nowych opakowań.

O tym, że opakowania są przyjazne dla środowiska, informują odpowiednie piktogramy i certyfikaty. Jeden z najpopularniejszych to Zielony Punkt oznaczający, że producent opakowań wspiera funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych oraz dba o możliwość ich powtórnego przetworzenia według najnowszych standardów. Certyfikat FSC ® potwierdza z kolei, że produkcja opakowań nie ma negatywnego wpływu na bogactwa naturalne i strukturę lasów. 

Ekologiczne opakowania a wizerunek firmy

Wybór ekologicznych opakowań to nie tylko działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ale również skuteczna strategia marketingowa i sprawdzony sposób na budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach świadomych konsumentów. Firmy, które decydują się na papier, pudełka i torby z certyfikatem FSC ® podkreślają swoją odpowiedzialność i troskę o naszą planetę, budując tym samym przewagę konkurencyjną.

Odpowiednio zaprojektowane i spersonalizowane opakowanie ekologiczne pomaga sprzedawać produkty, a przy okazji staje się narzędziem promocji proekologicznych postaw. Dodatkowo stanowi wizytówkę firmy, która dba o zrównoważony rozwój oraz zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Z przeprowadzonych badań* wynika, że certyfikaty jakości oraz materiał, z którego jest wykonane opakowanie, znajdują się wśród czterech kluczowych czynników wyboru między produktami, które nie różnią się od siebie ani jakością, ani ceną. Przyjazne środowisku opakowanie jest również jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze produktu konkretnej firmy. Liczy się więc nie tylko wygląd, ale również jego ekologiczny charakter. Warto to wziąć pod uwagę – świadomość ekologiczna Polaków rośnie z roku na rok. Odpowiedź na pytanie, czy warto inwestować w ekologiczne opakowania, wydaje się więc oczywista.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze ekologicznych opakowań

Decydując się na wybór ekologicznych opakowań, najlepiej skorzystać z oferty firmy, która posiada odpowiednie certyfikaty , spełnia wyśrubowane normy jakościowe oraz zapewnia szerokie możliwości produkcyjne w zakresie dostosowania zamówionych opakowań do aktualnych potrzeb i wizerunku firmy. Ważne jest też, aby sie upewnić, że dostawca posiada aktualną certyfikację. Często produkty FSC® są mylone z restrykcyjną certyfikacją FSC®. Przykładowo, papier użyty do toreb może pochodzić ze źródła FSC®, ale brak odpowiedniej certyfikacji producenta opakowań uniemożliwia umieszczenie znaczka FSC® na opakowaniu, a tym samym pozbawi Klienta możliwości dzielenia się informacją, że dba o środowisko naturalne i zrónoważony rozwój.

Podstawowym kryterium wyboru powinny być nie tylko aspekty ekologiczne, ale również funkcjonalne. Warto upewnić się, że wybrane rodzaje opakowań spełniają oczekiwania dotyczące wytrzymałości i odporności na działanie zróżnicowanych czynników zewnętrznych. Nie każde ekologiczne opakowanie sprawdzi się idealnie w każdej branży. Kwestie dotyczące wyboru materiału, z którego zostały wykonane, powinny być więc dokładnie przeanalizowane. W przypadku opakowań z papieru niepowlekanego lub kartonu najlepiej wybrać producenta, który oferuje szeroki wybór materiałów z recyklingu. Warto również sprawdzić, jakie firmy skorzystały z jego usług – uznane marki to najlepsza rekomendacja jakości. 

Czy inwestycja w ekologiczne opakowania jest opłacalna?

Powszechne przekonanie, że ekologiczne opakowania muszą być droższe od tradycyjnych, nie pokrywa się z prawdą. W rzeczywistości koszty włączenia ekologicznych opakowań w strategię marketingową firmy mogą być zróżnicowane i zależą od kilku czynników. Kluczowe znaczenie ma rodzaj materiału, z którego zostały wykonane oraz wielkość zamówienia.

Wybór opakowań eco-friendly zdecydowanie ma pozytywny wpływ na postrzeganie marki i odgrywa ważną rolę w kreowaniu wizerunku firmy. Z pewnością będzie przynosił wymierne korzyści, zwłaszcza w ujęciu długoterminowym.


*- Badanie EKObarometr przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH w 2025 roku